Salarissen niet kunnen uitbetalen omdat je niet aan de sanctiewetten voldoet, het gebeurt.
Je doet zaken buiten Europa. Welke onderwerpen horen wij vaak van klanten rondom sancties die volgens hen niet kunnen gebeuren en die wel gebeuren?
Een bedrijf uit de Randstad kwam bij ons nadat hun Nederlandse bank hun rekening had geblokkeerd. De bank had al langere tijd veel vragen over betalingen naar en uit het buitenland. De klant zag de noodzaak er niet van in om deze vragen snel volledig te beantwoorden. “We doen toch niets fout,” werd vaak gezegd. De bank besloot toen om de rekening te blokkeren na eerdere waarschuwingen die waren genegeerd. Nadat de vragen van de bank naar tevredenheid waren beantwoord, werd de blokkade opgeheven. Het bedrijf moest vanaf toen iedere organisatie buiten de EU die een betaling aan hen deed, controleren tegen de sanctielijsten. Zo kwam Sanctioncheck in beeld. Sanctioncheck maakt het mogelijk om binnen 10 seconden je relaties op de geldende sanctielijsten te controleren.
Ondanks dat de blokkade werd opgeheven, zorgde het voor veel schade bij het bedrijf. Zo kon in de eerste maand van de blokkade de salarissen van hun 38 medewerkers niet worden betaald.