Tikl klantverhaal Nationaal Restauratiefonds:
We hebben de compliance op orde en dat geeft rust
Het Nationaal Restauratiefonds verstrekt financieringen en betaalt subsidies uit aan monumenteneigenaren en deelt daarnaast kennis met deze doelgroep. Dat laatste maakt deze financiële instelling uniek, het eerste maakt dat CFO Coen Reinders en zijn team zich tevens bezighouden met Know Your Customer-wetgeving. Tikl biedt hen overzicht, zekerheid en rust.
“Toen ik een tijd geleden in de krant las dat veel financiële instellingen een boete kregen omdat ze niet aan de wetgeving voldeden, ging ik me afvragen: hoe doen wíj dit eigenlijk bij het Restauratiefonds? Natuurlijk besteedden we aandacht aan de vraag of onze klanten zuiver op de graad waren, maar we hadden hier geen geautomatiseerd systeem voor. Triggers kregen we dus niet. Ik kwam al gauw tot de conclusie dat interne processtappen efficiënter konden worden ingericht en onze dossiers ruimte voor verbetering hadden.”
Niet te complex
Het Nationaal Restauratiefonds had mensen nodig en een systeem. “De mensen regelden we zelf,” vertelt Reinders. “Voor het systeem kwamen we uit bij Tikl. Onze eisen? We wilden uiteraard in elk geval aan de wetgeving voldoen, dat was de minimale vereiste. Buiten kijf voor ons stond dat we geen complex systeem wilden. We wilden dus aan de wet voldoen maar dan wel op relatief eenvoudige en flexibele wijze.”
“In één klap haalden we duizenden klanten door het systeem”
Coen Reinders
CFO bij Nationaal Restauratiefonds
KYC-vermoeidheid bij klanten
Eenmaal gekozen, begon de grote operatie voor Coen en zijn collega’s: de reboarding van de bestaande klanten van het fonds. Coen: “In één klap haalden we duizenden klanten door het systeem. Eerst de particuliere, daarna de zakelijke. Het ging efficiënt en ontzettend snel. We lopen intussen tegen het feit aan dat we te maken hebben met een groep mensen die minder snel hun gegevens aanleveren. Omdat ze het al eerder hebben gedaan – bij ons of bij een bank – of omdat ze KYC-moe zijn. Soms is de resterende lening laag zodat klanten denken: het zal wel niet meer nodig zijn. Toch zetten we door om alle dossiers compleet te krijgen want dit is nou eenmaal onze werkwijze. En meestal komen klanten die eerst weerstand hadden er al gauw achter dat het echt zo gebeurd is.”
Tikl is óns systeem
“Tikl draaide binnen een maand. We werkten met scrum teams en dat verliep heel soepel. We wisten heel goed wat we wilden en bij Tikl konden ze snel inspelen op onze wensen. Wat er nu staat, voelt als óns systeem waar ónze werkwijze in terug te vinden is. Zes collega’s werken dedicated met Tikl en zorgen er dus voor dat we op efficiënte en effectieve wijze voldoen aan de WWFT.”
“Dankzij Tikl hebben we nu volledig inzicht in onze portefeuille”
Nooit klaar
“Dankzij Tikl hebben we nu volledig inzicht in onze portefeuille. We zien de risico-categorieën en kunnen het proces op de voet volgen. Ook de signaalfunctie is goed op orde en dat is belangrijk; je bent namelijk nooit klaar met je klant kennen. Als er veranderingen optreden die je moet weten als financiële instelling, wil je dat je daar direct op wordt gewezen. Ik kan kort zijn: Tikl biedt value for money. We hebben onze compliance op orde en dat geeft rust.
![]() |
![]() |