Home   ›   Kennisbank   ›   Cliëntenonderzoek   ›   Gegevens verzamelen voor het Wwft-cliëntenonderzoek kan snel en makkelijk

Gegevens verzamelen voor het Wwft-cliëntenonderzoek kan snel en makkelijk

Een van de grootste uitdagingen van het Wwft-cliëntenonderzoek is het ophalen en verifiëren van gegevens bij een klant. Dit vraagt vaak veel moeite van een analist en voelt als gedoe voor de klant. Maar het kan ook makkelijker.

Veel gegevens zijn opgeslagen in openbare registers, zoals een KvK-uittreksel of een jaarrekening. Deze gegevens kunnen vooraf al geautomatiseerd worden opgevraagd. Van die data kan zelfs al een organisatiestructuur worden gemaakt of de tekenbevoegden worden bepaald.  

Niet alle gegevens openbaar beschikbaar

Helaas zijn niet alle gegevens die je nodig hebt voor een Wwft-cliëntenonderzoek openbaar beschikbaar. Denk hierbij aan het aandeelhoudersregister. Deze is niet centraal geregistreerd. Of UBO’s, het UBO-register is voorlopig niet toegankelijk. En de PEP- vraag, de Wwft geeft dat als een UBO een naast familielid of zakenpartner heeft die een PEP is dat de UBO dan ook een PEP is. Via de geautomatiseerde PEP-check die veel organisaties al uitvoeren, is dit vaak niet inzichtelijk. De kinderen of partners van ministers of Kamerleden staan meestal niet op deze lijsten. De enige manier om hierachter te komen, is door dit aan de klant te vragen.  

Geautomatiseerd ophalen gegevens bij klant

Gegevens vragen aan de klant kan omslachtig zijn. Een mail met de vragen wordt verstuurd. Gecontroleerd moet worden of de mail al is beantwoord, en als de mail is beantwoord, moeten de gegevens worden gecontroleerd, geverifieerd en worden opgeslagen. Dit kan ook makkelijker. Tikl heeft hiervoor een simpele geautomatiseerde tool waarmee je gemakkelijk bovenstaande vragen kan stellen. Vooraf stel je zelf de vragenlijsten voor klantgroepen op en deze laat je klant online invullen. Gemakkelijk, snel, veilig en zeker. 

Wat zijn de voordelen:  

  • Automatische herinneringen

  • Mails en vragenlijsten in look-and-feel en met jouw mailadres 

  • Uploaden documenten door jouw klant in hun eigen omgeving

  • Multiple choice en open vragen, verplichte en niet verplichte vragen

  • Formulier met vragen en antwoorden kan digitaal getekend worden, waarbij jouw klant zich identificeert met iDIN

  • Alleen een tekenbevoegde kan tekenen

  • Directe verificatie van de identificatie

  • Alle geüploade documenten en vragen op 1 plek

Posted: 13-10-2023
In: Cliëntenonderzoek, Nieuws